· 

Wat kun je nog meer met Entrelac / What else can you do with Entrelac

Nederlands

Ik heb jullie vorige keer al verteld over tunisch entrelac haken. Het is een goede techniek om snel een mooie simpele deken mee te maken. Ik heb even een aparte tutorial gemaakt, die vind je bij de andere tutorials.

Natuurlijk kun je er ook mooie patronen mee maken zoals mijn Sterrendeken en de Meadow Star Cal. Maar er is nog een reden dat ik jullie hier als eerste over heb verteld, je kan de verbindingstecniek op verschillende manieren gebruiken. Als je van hoek naar hoek (C2C) werkt, kun je ook verschillende maten van blokken gebruiken. Je moet hiervoor wel een kleine planning maken. Kijk eens naar mijn Discover the Seasons patroon, het is een deken met 99 blokken. De kleinste maat heeft per kleur een steek, maar alle anderen (52 in totaal) hebben allemaal een ander stekenpatroon. Ik heb deze deken ontworpen samen met 2 andere dames, Carla en Manon. Je verbind de blokken terwijl je aan het haken bent. Dus geen mega lange toeren, maar 4 verschillende blokken van 10/20/30/40 steken/toeren. Ik ben geïnspreerd door een patroon op pinterest en heb daar mijn eigen draai aangegeven. Sommige patronen zijn gebaseerd op breipatronen. Met deze deken, mijn tweede patroon ooit, wilde ik jullie laten zien wat er mogelijk is met tunisch haken. Echter ben ik er inmiddels ook achter dat er nog veel meer mogelijk is met tunisch haken. De schema’s zijn met de hand getekend of gemaakt in Word. Toentertijd kende ik Stitchfiddle, wat ik tegenwoordig gebruik, nog niet. Misschien dat ik deze schema’s nog eens omzet naar Stitchfiddle, maar dat is heel veel werk.

Ik heb nog een deken ontworpen in deze techniek. Het is de MarKiDini Cal 2019, ontworpen door Marjolein (ikke), Kiki en Dini. Dit patroon staat niet op deze website omdat we bezig zijn om een nieuwe Cal te schrijven met z’n drieën. Deze Cal werd ook begeleid door de Cal – Crochet Along groep en Tania maakte ook hiervoor de video’s. Deze deken is gemaakt met 3 verschillende maten blokken en kan in 3 maten worden gemaakt, elk met zijn eigen rand(en). Het heeft maar liefst 72 verschillende stekenpatronen.

Hiermee hoop ik dat ik jullie heb geïnspireerd om eens iets anders te doen met de entrelac techniek.

 

Marjolein

English

Last Time I told you all about Tunisian entrelac. It is a great technique to make a quick and simple blanket. I made a seperate tutorial, you can find the file with the other tutorials.

Of course you can make beautiful pattern with it like my Starblanket and my Meadow Star Cal. But there is another reason I told you about it, you can use the connection technique in more ways. When you work from corner to corner (C2C) you can make different sizes of block. This needs a little planning in advance. Take a look at my Discover the Seasons it is a blanket with 99 blocks. The smallest block has just 1 stitch for every color, but all the other blocks (52 in total) have different stitch patterns. I designed this blanket together with 2 other ladies, Carla and Manon. You join the blocks while you go. So no endless long rows, but 4 different sizes of blocks of 10/20/30/40 stitches/rows. For this blanket I was inspired by a pattern that I found on Pinterest but I turned it into my own combination. Some patterns are based on knitting patterns. With this blanket, my second design ever,  I wanted to show you what you can do with Tunisian crochet. However I discovered that there is much more possible then I thought. The charts are drawn by hand and/or made in Word. At that time I didn’t know Stitchfiddle, which I use now to make my charts. Maybe one day I will turn the charts into stitchfiddle charts, but that is a lot of work.

I have designed another blanket in this technique. It is the MarKiDini Cal 2019, designed by Marjolein (me) and Kiki and Dini. It isn’t on this website because we are planning a new Cal with the 3 of us. But you can find the link above. This Cal was also hosted by the Cal -Crochet Along group and Tania also made the videos for that Cal. That is a blanket with 3 different block sizes and can be made in 3 different sizes all with their own borders. It has 72 different stitch patterns.

So I hope that I have inspired you to do something else with the entrelac technique.

 

Marjolein